Pages

Tuesday 10 December 2013

# My Idea : Ramai Graduan Anggap Jawatan Sales Takde Standard

Setakat ni ramai jugak aku dah interview fresh grad untuk jawatan Sales Executive.Kebanyakannya perempuan.Tapi aku sering hadapi masalah yg sama.
First bila call candidate, soalan pertama yg ditanya "jawatan untuk admin ada tak?"Eh...demand pulak.Gatal tangan hantar resume or apply job buat apa?Sorry, reject!

Secondly, candidate secara jujur cakap takde pengalaman dalam sales or marketing.Yang ni ada chance lagi.Aku jawab senang je.Selama ni awak tak perasan awak dah buat marketing free je untuk orang lain.Dua contoh aku bagi pada candidate. 

1.Katalah awak dah tengok filem Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang.Awak punyalah cerita kat kawan2 filem tu best.Kawan2 pun berduyun2 masuk panggung sebab ayat awak.See...awak dah buat free marketing untuk David Teo!
2.Katalah kawan2 dari tempat lain datang ke tempat awak.Dia orang pun tanya mana restoran yang sedap? Awak pun tanpa segan silu bagi tau sana dan situ.See.. free marketing lagi!


Cuma bezanya kerja makan gaji ni ada target.Orang yang ada mindset just nak achieve target management biasanya tak ke mana.Mungkin kerja dalam keadaan stress, tak happy, tak telus.Senang cerita selling skill boleh diasah tapi attitude & mindset negative belum tentu lagi boleh dibentuk.Nanti ada la mulut yang cakap bersangka baik dan bagi pelung.So tunggu kupasan Ramai Graduan Anggap Jawatan Sales Takde Standard (Bah 2)

No comments:

Post a Comment