Pages

Tuesday 10 December 2013

# My Idea : Empayar Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary : Akhirnya Untuk Siapa?

Ada siapa yang tak kenal Syed Mokhtar? Tak kenal takpe. Yang kenal dia pun ada banyak persepsi tentang kekayaannya. Terpulang pada diri masing2.Apa yang aku tahu Syed Mokhtar memang dah berniaga sejak kecik lagi.Dia bukanlah billionaire bidan terjun walaupun ramai yang yang kata dia kaya atas tiket kroni UMNO.

Aku cuma lihat dari sudut bagaimana seseorang tu boleh jadi kaya raya di Malaysia.Syaratnya mudah, pastikan majoriti rakyat Malaysia menggunakan produk dan servis kita. Betul tak Dr Azizan Osman? Agak2 ada tak rakyat Malaysia yang langsung tak berurusan dengan senarai company kat atas tu? Paling obvious Pos, Proton, Bank Muamalat, Honda dan Gardernia. Nasib baiklah Syed Mokhtar tak ambil alih PLUS walaupun satu ketika dulu ada ura2 nak ambik alih.

Kedua,berapa puluh ribu peluang pekerjaan terbentang kat situ.Dari seorang posmen ke engineer Proton terus ke officer Bank Muamalat, lompat ke salesman Honda dapat mencari rezeki untuk keluarga.

p/s : Tengok pulak Ananda Krishnan,orang ke-2 terkaya di Malaysia yang memiliki Astro dan Maxis.Sekarang ni berapa banyak rumah yang tak pakai Astro?

No comments:

Post a Comment