Pages

Tuesday 10 December 2013

# My Idea : Apa Rahsia Kejayaan?


Selama kerja kt bank ni aku kenal ramai jugak kawan yang berjaya dalam bidangnya.Tapi aku nak cerita mereka yang berjaya dalam bidang jualan je like insurans, unit trust or multi level.Ada kawan aku yang top or berjaya kat Takaful Ikhlas,MAA Takaful, Prudential, Public Mutual, K-Link dll. Bagus jugak berkawan dengan orang yang berjaya.Of course la mereka ni orang yang positif. Orang macam ni biasanya akan berbual pasal idea je, tak mungkin ada sesi mengumpat.

Cuma aku perhatikan cara dia orang berjaya dengan formula dan rahsia tersendiri yang susah diungkap dengan kata2.Ada yang nampak sempoi je cerita pasal ekonomi la,politik la.Ada yang bercakap penuh makna dan hikmah hingga orang terpesona.Ada yang mengulang skrip power yang sama yang boleh pengaruh customer.

List kat bawah ni basic yang patut ada jika nak berjaya.Lagipun berjaya sendiri pun subjektif.Tak semestinya diukur dengan wang ringgit.


Ada lagi?Banyak lagi kan...

Anyway mereka berjaya kerana berjaya mengeluarkan dan menggunakan kekuatan yang ada dalam diri masing2.Mereka tahu potensi diri,mereka kembangkan,mereka guna sebaik mungkin.Mereka berjaya meletakkan  diri mereka selangkah ke hadapan berbanding orang lain.Ya setiap orang ada banyak skill yang dianugerahkan Allah untuk kita.Tinggal kita je memahami dan memanfaatkannya.

No comments:

Post a Comment