Pages

Wednesday 11 December 2013

# My Dear : Anak Kita Perlu 6 Vitamin Dan Mineral



Kanak-kanak dan remaja mempunyai keperluan pemakanan yang berbeza daripada orang dewasa. Adakah makanan anda memenuhi keperluan mereka ?Vitamin dan mineral yang paling penting untuk anak-anak anda adalah:

1. Kalsium

 

Siapa yang memerlukannya dan berapa banyak :
  •     Usia 1-3 : 700 miligram (mg) kalsium setiap hari .
  •     Usia 4-8 : 1,000 mg setiap hari.
  •     Usia 9-18 : 1,300 mg setiap hari.

Makanan Yang Mempunyai Ia : Produk tenusu , makanan yang diperkayakan , ikan salmon dan sayur-sayuran berdaun hijau gelap


2. Serat 


Serat tidak vitamin atau mineral, tetapi makanan yang tinggi serat juga cenderung untuk dipenuhi dengan banyak nutrien penting, seperti vitamin E, vitamin C , kalsium , magnesium, dan kalium. 

Siapa yang memerlukannya dan berapa banyak :Cadangan Serat adalah berdasarkan kepada berapa banyak kalori yang anda ambil dalam : kira-kira 14 gram bagi setiap 1,000 kalori. 
Walaupun kanak-kanak adalah lebih kecil daripada orang dewasa , badan-badan mereka juga perlu serat hanya kira-kira sebanyak dewasa untuk mengekalkan sistem penghadaman yang sihat, Giancoli berkata. "A- berumur 4 -8- tahun, yang boleh makan kira-kira 1,500 kalori sehari, memerlukan 25 gram serat sehari, dan itu kira-kira apa yang saya makan . " Jadi kanak-kanak kecil, yang biasanya makan sedikit kurang daripada kanak-kanak yang lebih tua, mungkin memerlukan sekitar 18 gram serat sehari. 

Sumber Makanan :Makanan yang tinggi serat termasuk buah beri, brokoli, avokado, dan oat. Satu lagi sumber yang sangat baik serat hampir apa-apa jenis kacang , seperti tentera laut, belang-belang, merah, atau kacang buah pinggang, atau kacang kuda . Kacang juga tinggi dengan protein dan nutrien seperti vitamin A dan kalium.

3. Vitamin B


Vitamin B adalah penting untuk metabolisme , tenaga, dan hati yang sihat dan sistem saraf. Salah satu yang paling penting vitamin B adalah B12.Siapa yang memerlukannya dan berapa banyak :Pengambilan yang disyorkan diukur dalam mikrogram :
  •     Bayi : kira-kira 0.5 mikrogram setiap hari.
  •     Kanak-kanak : 0.9 mikrogram setiap hari.
  •     Zaman 4-8 : 1.2 mikrogram setiap hari.
  •     Zaman 9-13 : 1.8 mikrogram setiap hari.
  •     Remaja : 2.4 mikrogram setiap hari ( 2.6 mikrogram untuk remaja hamil)
Makanan Yang Mempunyai Ia :Vitamin B12 datang terutamanya dari makanan berasaskan haiwan , seperti daging, ayam , ikan, dan telur. Kebanyakan kanak-kanak biasanya mendapat cukup B12 dalam diet yang biasa, tetapi kanak-kanak vegetarian / vegan tidak boleh, kata Debi Silber , MS, RD , seorang pakar diet di Dix Hills, NY Cari makanan diperkaya yang tinggi B12. Baca label makanan untuk kandungan cyanocobalamin , bentuk aktif vitamin B12.

4. Vitamin D

Vitamin D bekerjasama dengan kalsium untuk membina tulang yang kuat. Ia juga boleh membantu melindungi terhadap penyakit kronik di kemudian hari.

Siapa yang memerlukannya dan berapa banyak :Bayi dan kanak-kanak perlu mendapatkan sekurang-kurangnya 400 IU vitamin D setiap hari, menurut American Academy of Pediatrics. Bayi yang menyusu ibunya kurang memerlukan vitamin D tambahan sehingga mereka bercerai susu dan mendapat sekurang-kurangnya 32 auns vitamin D diperkaya dengan formula.



Makanan Yang Mempunyai Ia :Sesetengah ikan , termasuk ikan salmon , ikan kembung, dan sardin, adalah sumber yang sangat baik vitamin D , seperti juga telur ( D terdapat dalam kuning telur ) dan susu yang diperkaya. Akademi Pediatrik Amerika mencadangkan vitamin D tambahan untuk semua kanak-kanak, melainkan mereka mendapat 400 IU dari diet mereka.

5. Vitamin E 


Vitamin E menguatkan sistem imun badan . Ia juga membantu menjaga saluran darah yang jelas dan mengalir juga.Siapa yang memerlukannya dan berapa banyak :
  •     Usia 1-3 perlu 9 IU vitamin E setiap hari.
  •     Usia 4-8 perlu 10.4 IU setiap hari.
  •     Usia 9-13 perlu 16.4 IU setiap hari.
  •     Remaja perlu sebanyak dewasa : 22 IU setiap hari.
Makanan Yang Mempunyai Ia :Minyak sayuran seperti bunga matahari dan safflower minyak, dan juga kacang dan benih termasuk badam, hazelnuts dan biji bunga matahari, adalah sumber vitamin E yang sangat baik.

6. Zat besi 


Besi membantu sel-sel darah merah membawa oksigen ke seluruh badan .Yang memerlukannya dan Berapa Banyak :Keperluan zat besi kanak-kanak ' di antara 7-10 miligram (mg) sehari. Dengan tahun remaja mereka, kanak-kanak lelaki perlu kira-kira 11 mg sehari dan kanak-kanak perempuan yang telah mula haid perlu lagi , kira-kira 15 mg.   

Makanan Yang Mempunyai Ia :Daging merah dan produk haiwan yang lain adalah tinggi dengan zat besi. Sumber bukan daging besi termasuk sayuran berdaun hijau gelap (bayam , Collard hijau , kale ) dan kekacang seperti buah pinggang , tentera laut, lima, dan soya.

Sumber  http://www.webmd.com/

No comments:

Post a Comment